Как да намерим евтин самолетен билет
Сигурно сте забелязали, че билетите в един и същи самолет имат различна цена, която много често е в твърде широки граници. За да не сте сред хората, които са си купили най-скъпите билети в самолета е небходимо да следвате няколко основни принципа, преди да пристъпите към резервация. И не се заблуждавайте – няма специален съвет, скрита тайна или някаква стопроцентова панацея, която да ви гарантира най-ниската възможна цена. Има обаче система от прости правила и познания, която може да ви осигури изгодни самолетни билети…поне в повечето случаи.
1. Как се определя цената на самолетния ви билет?! Това е важно да се знае като изходна позиция преди да започнете търсенето на самолетен билет. Ето най- важните фактори, от които авиопревозвачите се влияят, преди да решат дали цената на билетите, които предлагат да тръгне нагоре или е необходимо да слезе надолу. Разбира се, има и много други фактори (като реална себестойност на пътуването, големина на авиопревозвача, разстояние на полета, летищни такси и и т.н.), но те или са всеизвестни или не оказват такова съществено влияние върху това, как се е случило така, че вие сте платили 300 евро, а съседът, седящ до вас в самолета, е платил 80 евро..
- килограмите са най-важни – броят на хората и техният багаж са ограничени до полезния товар, с който самолетът може да бъде натоварен. Колкото и грубо да звучи, за всеки отделен полет пътниците биват пресмятани първо в килограми и после в седалки, които те ще заемат. Това е и величината, която може да се измени в последния момент, с последните няколко пътници, които са си купили билет. Средното тегло на пътник се пресмята приблизително на около 70 кг., чекираният багаж средно на 15кг., а ръчния багаж на 3-4кг. Ограниченият брой места в самолета може да ни даде отговор на въпроса, защо сме принудени да платим за 3 годишното си дете, което ще седне на крайчеца на седалката до нас, почти толкова, колкото и за нас самите. Пресмятането на килограмите може да ни отговори на друг въпрос- защо теглото на багажа ни има лимит, над който трябва да доплащаме и защо ниско тарифните превозвачи искат всеки чекиран багаж да бъде заплатен допълнително – често на цена по-висока от стойността на самия билет.
- конкуренция – конкуренцията между различните авиокомпании предлагащи една и съща дестинация и една и съща услуга оказва голямо и изключително здравословно влияние върху крайната цена на самолетните билети. Разстоянието на полета обикновено е много по-маловажно от това, авиопревозвачът да успее да напълни самолета си с пътници. Което автоматично го задължава да е конкурентен на останалите, предлагащи въздушен транспорт и да привлича клиентите си с качество, бързина, приемливи цени, допълнителни удобства и др. Така например полет от София до Ню Йорк- разстояние от няколко хиляди километра- може да струва точно толкова, колкото и полет от София до Прага- разстояние по въздух по-малко от 1000 км.
- предлагане – тук най-важните сценарии са два. При първия е валидно правилото, че ако една дестинация е популярна и ежедневно се предлага от 5- 6 авиокомпании, предлаганата цена на самолетен билет до въпросната дестинация (да вземем за пример Лондон) логично ще е чувствително по-ниска от дестинация, до която летят само 1 или 2 авиокомпании, и то 3 пъти седмично. Вторият сценарии, при който предлагането силно повлиява цената на самолетния билет, е когато началната дата на полета наближава, но все още постъпилите резервации са наполовина от предвижданията. Това е най-лошият сценарий за превозвача, но и най-изгодният за пътниците. Именно при този сценарии се появяват и най-добрите оферти за самолетни билети. Предлагането вече не съответства на моментното търсене, което принуждава превозвачат да намали драстично цените на самолетните билети (често под тяхната себестойност), за да ограничи загубите си. Така се появяват оферти от типа на- София – Париж за 30 Евро, София – Лондон за 20 евро и т.н. С повишаване на търсеното, тази цена също тръгва нагоре, затова купуването нито в много ранен момент нито в последния момент (last minute) не е по правило най-изгодното предложение.
- търсене – за да си отговорим на въпроса, как нашето търсене може да повлияе върху крайната цена на самолетния билет е необходимо да си зададем друг въпрос- кога търсим, съответно кога планираме пътуването си? Пътуваме най-често по празници, от петък до неделя, през летния сезон, по време на детските ваканции, предпочитаме да е денем…самолетните компании знаят всичко това и си задават много по детайлно съвсем същите въпроси – кога и докъде пътниците им биха пътували. Съответно те ще могат да продадат по-добре и по-скъпо билетите си, само когато са сигурни, че ще има търсене – дневен полет, празнични дати и т.н. И тук важи максимата – „всичко струва толкова, колкото сме готови да платим за него”
- моментната цена на горивата – цената на горивата, както е добре известно, се променя непрекъснато, но не с такива бързи темпове, както запълването на един самолет с пътници. При планирането на даден полет още с пускането на първите билети тази цена вече е калкулирана върху основа, много близка до реалната. Ако обаче планирате пътуване 6-8 месеца или дори 1 година напред, тази цена може окаже сериозно влияние върху това, колко ще ви струва или вече ви е струвал самолетния билет.
2 Планирайте пътуването си по- добре и като място, и като време. За да се сдобиете с билет на изгодна цена, трябва да сте максимално гъвкави в планирането и да сте готови да смените:
- часа на пристигане и часа на заминаване – на никого не му се пътува в малките часове на денонощието, но много често си заслужава. Все пак може да се спи по време на полета или след като сме пристигнали да си починем. И ако цената на самолетния билет е 20% или дори 40 % по-ниска, защото сме излетяли или кацнали в 2 -3 ч. през нощта, вместо в удобните за всички светли часове на денонощието, със сигурност ще си е заслужавало усилието.
- датата на пристигане и заминаване – най-важния компонент. Ако можете да сте гъвкави с тези дати е възможно да платите за самолетния си билет не просто няколко лева или евро по-малко, а до 2 или дори до 3 пъти по-малко за същата дестинация и със същата самолетна компания. „Коледни намаления” при самолетните билети просто няма. Напротив- ще платите много повече, ако сте избрали да пътувате, когато и всички останали искат да пътуват. Бъдете гъвкави и изберете дати преди или след празнични и почивни дни, може да купите по-евтино ако летите вторник или сряда вместо петък и неделя. Не е задължително вторниците да са по евтини от петъците, но при всички положения е добре да прегледате цените за поне 3-4 дни от седмицата, в която планирате да сте на път. Може да се спи по време на полета или след като пристигнем. И ако цената на самолетния билет е 20 % или дори 40 % по-ниска, зашото сме излетели или кацнали в 2 -3 ч. през нощта, вместо между 10ч. и 18ч., със сигурност ще си е заслужавало усилието.
- летището или дори дестинацията – малките летища имат по-ниски такси, по малко пътници, борят се за пазар, а от там следват и по-ниски цени на самолетни билети (пример за това са нискотарифните авиолинии). Все пак е добре да се уверите, че летището, на което ще кацнете има удобен и евтин транспорт до истинската цел на вашето пътуване. За да се снабдите с евтин билет е добре да се съобрази и дали дестинацията, до която летите не е например курортен град в пиков сезон. Може да има съседен град с летище, за който не пътуват тълпи от туристи или иначе казано за който липсва вече споменатото търсене.
- маршрута на полета – не винаги най-краткият път е най-евтиният. Това особено важи при закупуването на самолетен билет. Ако се лети с едно или повече прекачвания може да удължите времето на полета, но и да спестите много пари, което изцяло ще ви компенсира за времето или това че ще летите, не както сте си преставяли- по права линия и по най-краткия възможен път, а например от София за Ню Йорк през Москва. Вече е въпрос на конкретна преценка, за всяко конкретно пътуване, дали и до колко удължаването на маршрута ще си заслужава за вас, като спестени пари и изразходвано време.
3 Как да резервираме и от кого да закупим билета си.
- Онлайн е винаги правилният отговор на първия въпрос. В офис на авиокомпания или на туристическа агенция ще бъдете коректно и вежливо обслужени и ще получите самолетен билет, в повечето случаи веднага щом го заплатите. Но издаването на хартиен билет има цена, а времето на служителя, който ще ви обслужи, също не е безплатно и гарантирано е включено в общата цена на самолетните билети.
- Отговорът на втория въпрос от кого (от къде) да купим самолетния си билет не е толкова еднозначен, но спрямо обстоятелства като сезонност, време за реакция и компромиси, които самите ние можем да направим, везните винаги се накланят в една или в друга посока:
а) Директно от авиокомпании – винаги е вариянт да се купи билет директно от България Еър, Луфтханза, Британските авиолинии или друга самолетна компания, но това не означава автоматично по-евтин самолетен билет за крайния клиент. Две са причините да съществуват посредници за продажба на самолетни билети: на първо място самолетната компания няма да ви предложи алтернативи и да ви изпрати при друга самолетна компания, която предлага по-изгодно пътуване до същата дестинация. Другата причина е, че нито една авиокомпания не разполага с такъв ресурс, който да и позволи да продава постоянно и на добра цена местата в своите самолети за всичките си редовни полети. Това правят агентите, туроператорите, онлайн платформите за продажби и др.
б) Туристически агенции, Туроператори и Турагенти – Съществуват няколко причини да се търсят услугите им. С всички тях самолетните компании преговарят и влизат в договорни отношения, за да си гарантират множество канали за продажба, съответно пълни самолети . Като лицензиран туроператор Гео Адвенчърс също не прави изключение и се радва на сътрудничество с множество коректни партньори.
От своя страна посредниците получват преференциални цени и условия, печелят комисионна или бонуси за осъществените продажби или други облекчения. Така договорените цени винаги са на принципа “всички печелят” (win-win сътрудничество) – печели авиокомпанията, че е разпродала полетите си, посредникът печели под една или друга форма някакъв позитив от препродажбата, печели клиентът, тъй като е спестил време в търсене, а реално ще плати по-ниска цена от първоначално обявената.
Съществува и друга много важна причина да се търсят услугите на Туристическа агенция като Гео Адвенчърс в качеството си на посредник при резервацията и закупуването на самолетен билет. Достъпът до така наречените глобални дистрибуционни системи (GDS), съдържащи информация за милиони полети и хиляди дестинации по целия свят дава възможност на лицензираните туроператори в реално време и буквално за секунди да сравнят най-добрите възможни оферти от всички авиокомпании за конкретна дата и конкретна дестинация. Същото търсене в интернет без достъп до поне една от глобалните дистрибуционни системи (такива например са: Амадеус /Amadeus/, Галилео /Galileo/, Сабре /Sabre/, Уърлдспан /Worldspan/) може да отнеме часове и дори дни и не би могло да постигне по-добър резултат.
Има и друга добра възможност за снабдяване с евтин самолетен билет, с помощта на лицензирани туроператори като Гео Адвенчърс, но тя не е така лесна за осъществяване. Става дума за чартърните полети до избрани локации, в най-натоварените сезони, които туристическите агенции предплащат за своите самолетни екскурзии. Пътуването с чартър може да се окаже много по-изгодно от всяко друго предложение, когато има незапълнени места в самолета, за дадена организирана почивка или екскурзия. При това положение няма да е необходимо да се закупува цялата екскурзия с настаняване и съпътстващите програми, а само самолетния билет.
Изпратете ни запитване на info@geoadventures.bg и ще се радваме да ви бъдем полезни като ви спестим, както средства, така и ценно време, прекарано в търсене на най-изгодното предложение за вашия самолетен билет.
в) Нискотарифни превозвачи – отделна и много широка тема за обсъждане, но и тук важните аспекти, които трябва да се вземат под внимание са само нялолко на брой. При използване на споменатите вече от туроператорите глобални дистрибуционни системи офертите на нискотарифните превозвачи също са налице и ще ви бъдат предложени. Но е заблуда да се мисли, че името „нискотарифен полет” води задължително до „нискотарифен“ или най-евтин самолетен билет. Най-добрите оферти за самолетни билети за избраната от вас дата и дестинация може да са, както от нискотарифен превозвач, така и от редовна линия или чартърен полет. Нискотарифните авиолинии като Райън Еър /Ryan Air/, Уиз Еър /Wizz Air/, Изи джет/Easy Jet/ и др. са удобни и често имат добри предложения за по-близки дистанции и за по- кратко време. Това, че няма да получите храна в самолета и че ще кацнете на летище, което понякога е на десетки километри от избраната от вас крайна дестинация, обикновено може да се пренебрегне. Но много често пътувайки с нискотарифна самолетна компания няма да може да намерите евтин билет и в двете посоки, допълнителният багаж извън ръчния може да ви струва повече от целия билет и при всички положения ще се наложи да бъдете изключително гъвкави с времето на пътуването си – както като дата, така и като час на излитане (и в двете посоки). Почти винаги няколко часа разлика могат да оскъпят пътуването ви с уж нискобюджетна компания двойно и тройно.
Надяваме се да сме били от полза с настоящата информация и да успеете да намерите лесно и евтино вашия самолетен билет. Ще се радваме да се обърнете към нас, ако имате нужда от помощ и споделете, ако смятате, че статията е била от полза и за вас. Очаквайте алтернативи за пътуване и съвети за напреднали пътешественици!
Discussion (20)
The article covers the essentials, challenges, myths and stages the UX designer should consider while creating the design strategy.
Much appreciated! Glad you liked it ☺️
Very straight-to-point article. Really worth time reading. Thank you! But tools are just the instruments for the UX designers. The knowledge of the design tools are as important as the creation of the design strategy.
The article covers the essentials, challenges, myths and stages the UX designer should consider while creating the design strategy.
Thanks for sharing this. I do came from the Backend development and explored some of the tools to design my Side Projects.